UTOMHUS ÅRET RUNT

Turplan Havspaddlarnas Blå Band

Har så sakta börjat fundera på en turplan för HBB. Har vänt och vridit på mig själv och kommit fram till att en lagom ambitiös plan är att snitta 60 km/dag.

Så jag har måttat upp i Hitta:s kartapplikation, 60 km/dag…ungefär. Totala sträckan med vald väg blev cirka 2100 km. Planen bygger på visst genande över bukter på vägen.

Tanken är att ha tydliga delmål. Det är inte så viktigt att nå målet varje dag, men att nå målet över en lite längre period känns intressant. Till exempel så har jag ett mål att nå från start till Falsterbokanalen på åtta dagar, och så vidare.

Sen inser jag hur utsatt planen är för verkligheten. Det försvinner så snabbt dagar om man blir krasslig, inblåst, skadad eller om knoppen viker ner sig. En plan är bara grunden för en omplanering.

Min turplan >>

Decemberfika i skogen

Kvistigt värre i skogen.

Riktigt trevligt att komma ut i friska luften. Även om vädergudarna bjöd på mulen himmel, snöfri mark och några plusgrader. Vi hann surra om både ditten och datten. Och fika. Och ligga på rygg och titta på himlen. Bra!

Hembakt saffranskorpa och kaffe är bra grejer.
Det är svårt att låta bli och hoppa sönder isen på vattenpölarna.

Peter Perssons filmer

I höst har jag kollat en hel del på Peter Perssons filmer på Youtube. Riktigt trevliga rullar som håller bra kvalité och ger trevlig friluftsinspiration.

Det finns filmer från långbortistan-äventyr som Tasmanien och Alaska. Men det finns även bra rullar från mer nära äventyr i Sverige. Peter har även en hemsida.

Vinter i antågande

Nu börjar det lukta vitt i luften och på marken. Kvicksilvret sjunker ned på kallgrader och marken blir ljus. Hoppas att Kung Bore håller ett fast grepp och lämnar den mörka hösten bakom oss.

Stannade vid min paddelsjö på väg hem från jobbet idag. Den är inte paddelbar längre. En vacker slät is ligger som en spegel över vattnet. Några kloka skridskoåkare tar vara på solstrålarna och de härliga förhållandena.

Jag önskar att jag kunde uppskatta att vara på isar. Jag älskar vatten och har nästan för lite respekt för det blöta elementet. Men isar, jag kan inte slappna av på dem, hur mycket jag än vill.

Samlar på mig kartor över kusten

Igår kom det ett paket på posten med kartor: Hade beställt kustkartor från Calazo

Sedan tidigare hade jag kustkartan över Höga Kusten och även kartan över norra Stockholms skärgård. Nu har jag alla tio stycken kustkartor. Det smidiga med Calazo:s kartor är att de är gjorda av Tyvek. TyvekKa är både vik- och vattentåligt och passar därför toppen för paddling.

Nu återstår kartor för resten av kusten. Har inte riktigt bestämt hur jag ska lösa det. Men det kommer 🙂

Bildbevis från första paddelturen

I helgen rotade jag i gömmorna hemma. Snubblade över ett fotoalbum. Bara att bläddra i ett album med fysiska kort är ju läckert.

Hur som haver. Längst bak i albumet fanns det ett par roliga bilder. Det är ett par foton från då jag och frugan gjorde vår första gemensamma paddeltur, våren 1998.

Paddelturen var kort. Vi kan inte ha paddlat mer än någon udda timme ut i Hudiksvalls skärgård, till en pytteliten ö där vi tältade. Vi hade vansinnigt trevligt och sen dess har vi paddlat.

Jessika vid vår första tältplats på tur med kajak

Kajaken jag paddlade var en Marstrand Caribou och frugan en P&H Sirius. Hösten -98 köper jag min första egna havskajak en VKV Seagull Offshore. Våren -99 köper frugan sin NorthShore Biccaneer, som hon fortfarande paddlar.

Min första kajak: VKV Seagull Offshore (bild från typ 2000)

Hur man rullar upp dörren på Hilleberg Akto

Det här är ett riktigt i-landsproblem: Att rulla upp dörren på ett Hilleberg Akto är faktiskt svårt. Jag har många gånger funderat på varför de inte satt ett knäppe till för att hålla reda tyget, som vill hasa ner. Här är hur man gör för att rulla upp dörren på ett Hilleberg Akto.

Petra Hilleberg visar hur man rullar upp dörren på Hilleberg Akto

Jetboil Minimo – mitt nya friluftskök

Jag har sökt efter ett energieffektivt friluftskök. Fastnade till slut för Jetboil Minimo. Ett typiskt “vattenkokarkök” som är lätt, enkelt och energieffektivt.

Igår var jag ut på XXL och tänkte kika lite extra på köket. Ville klämma lite extra innan jag slog till. Av ett rent infall kollade jag priserna på nätet och då visade det sig att XXL hade en helgdeal just denna helg på köket: 999 SEK. Gjorde affär på studs.

Packade upp köket hemma och monterade ihop det. Köket är prydligt men känns lite ömtåligt. Återstår att se om det håller samman eller rasar i delar. Provade att koka lite vatten: Jädrar vad snabbt köket är!

Jetboil Minimo har ett stadigt fotstöd som man monterar på gasflaskan. Det har även en smidig pietzo-tändare som verkar fungera på varje försök.

Här är i alla fall lite bilder.

Fort och lätt eller inte

Sista tiden har jag funderat en del på det här med mängden prylar och vikt på prylar till Havspaddlarnas Blå Band.

Av och till lockas jag av tanken att packa lätt och hitta en riktigt lätt och lättdriven kajak. Kort och gott göra en liten räd och se hur mycket och fort jag pallar att paddla.

Tänker då att man skulle köra med en typ 12kg:s surfski med två packluckor, inspireras av ultralättvandrare och sen se vad som händer och vad det innebär.

Det är en tanke. Men en tanke som kräver en del. Alltid kul med tankar och idéer. Men det betyder inte att man måste testa dem.

Det är vad jag vet ingen som testat att köra i en lätt surfski med ultralätt packning?!

Höstlov i Tänndalen – en vecka med stor variation

Vecka 44 har skolorna Höstlov, eller Läslov som det heter numer. Vi brukar oftast fara till stugan i Tänndalen. Så oxå i år.

Bruksvallarna hade öppnat en konstsnöslinga för längdskidor och det såg ut att ligga en del natursnö i terrängen oxå. Lovande.

Veckan bjöd på rejält varierande väder: Plusgrader, regn, minusgrader, snö, blåst…Lite av varje kan man lugnt säga. Men plockar man godbitarna ur veckan så var det riktigt bra. Fick ihop en trevlig mix av aktiviteter: Lökande i soffan, kaffedrickande, längdskidåkning, vandring och yatzy. Perfekt.

Nedan lite blandade bilder. Bilderna är klickbara.

Jetboil Flash

Nu har jag fullständigt snöat in på en ny utrustningsdetalj. Suck. Handlar om friluftskök.

Jag har alltid använt mig av Trangia-kök med gasbrännare. Det är bra kök: Stadiga att lagamat på, lätta att laga mat på, driftssäkra och i det närmaste omöjliga att slita ut.

Trangiakök på fjällvandring

Men så började jag kolla runt på Youtube och fastnade lite för Jetboil Flash. Det kokar en halvliter vatten på 100-110s och drar bara skägget över 5 gram gas för att koka vattnet. Köket väger ca 400 gram.

Mitt Trangia väger kring 1000 gram med brännare, tar drygt 3 minuter på sig att koka en halvliter vatten och förbrukar cirka 8 gram gas för jobbet.

Det får en att tänka och fundera! Vill man kunna laga lite kulinariskt ute så känns Trangia som en vinnare. Men vill man laga enkel “koka-vatten-mat” med låg bränsleförbrukning, ja då känns Jetboil som en vinnare.

Obruten horisont

Idag var det en fantastisk höstdag: Klar och kall luft, blå himmel och en varm sol. Bara svag vind. 10 grader i luften och fem grader i havsvattnet. Som gjort för en paddling, troligen årets sista tur på havet.

Startade i Lörudden. Turade runt Brämön och Brämökalven. Tog det väldigt lugnt och njöt av stillheten i naturen. Utanför Brämön var det bara svanar som syntes. Det är ca 180km från Brämön över till Finland, en skön känsla att blicka österut mot den obrutna horisonten.

Vid Brämökalven tog jag en sittfika i kajaken, Hägges mjuka pepparkaka, man blir bara kall om man kliver upp på land. Valde sedan att paddla en liten extrasväng in mot land, istället för att gå rakt på Lörudden. Ville helt enkelt inte sluta.

Dagens klädsel: Ullunderställ, tunn vindjacka, keps, flytväst och paddelhandskar.

Paddling på torra land

Under vintern kör jag en del av min träning på paddelmaskin. Det ligger inte kanske alla i smaken att sitta inomhus på en maskin och träna. Men för mig funkar det bra.

Inför HBB tänkte jag inte ändra så mycket på min träning under den kalla årstiden. Hur jag rör mig beror mest på hur mycket tid jag har inte vad som är optimalast.

Att köra på paddelmaskin har många fördelar:

• Håller gång paddelorken
  • Tidseffektivt
  • Minskar risk för skador inför kommande säsong
  • Stålsätter händerna med fina valkar
  • Möjligt att i lugn och ro jobba med tekniken

Igår blev det ett klassiskt entimmes pass.

• Uppvärmning
  • 3x(6x70s/20s) i 13,4-13-7km/h. Blockvila 3min.
  • Nedvarvning

Mille runt Sverige

Jag måste säga att jag är lite imponerad av Nenia. Den 28/5 startade hon HBB. Den 7/8 avbröt hon på grund av skada, i Piteå! Kämpigt att avbryta färden när man är så nära.

Men. Nu har hon upptagit paddlingen igen, i Piteå. Jag hoppas hon tar sig i mål. Det vore verkligen kul.

Misstänker att vädret är lite bistert i Sveriges nordligaste skärgård så här års. Nenia har en blogg så man kan följa hennes och Milles resa.