Helagsvandring 2017

Hela sommaren har vi haft som mål att komma upp till fjällen och gå en tur. Sonen ville bestiga Helags. 1:a augusti kom vi iväg.

Tisdag 1/8
Åkte hemifrån på morgonkvisten. Lunchade i Ljungdalen då vi kom fram. Lyxig pastasallad bakom ett skotergarage vid parkeringen.

Vandrade 9km. Väldig vackert. Lite mygg och fint vandringsväder. Skönt att komma upp på kalfjället innan vi slog upp tält. Alla var lite mosiga efter första dagens vandring. Ovant att bära ryggsäck.

Slog upp tältet en bit från leden så vi fick fred från “trafiken”. Åt middag och somnade gott.

Onsdag 2/8
Uppe i ottan. Frukost och sedan kastade vi loss efter ett familjeråd om planen för dagen: Bestiga Helags.

Passerade Helags fjällstation och gick ytterligare en bit på toppleden mot Helags. Slog upp tält en bit från leden och brassade lunch. Då öppnade himlen sig. Blev att rasta en stund i tältet och vänta ut regnet. Själv somnade jag på sant gubbmanér.

Familjen slöar i tältet i väntan på att regnet ska bedarra.

In på eftermiddagen drog regnet vidare och vi kunde sikta mot toppen.

Hade en väldigt fin vandring nästan hela vägen upp. Leden upp på Helags är lätt att göra, mest att gå steg för steg. Tyvärr drog det in en hagelskur av Guds nåde strax innan vi kom upp på toppen. La sig några centimeter hagel på toppen. Vi blev rejält blöta i samma veva och sikten gick till noll. Så tyvärr fick vi inte någon vy från de resliga 1796 metrarna som toppen mäter.

Begav oss nedåt från toppen. Fick kämpa för att se ledmarkeringarna, så dålig var sikten. Halvvägs ner sprack det upp.

Festade med pasta, pesto och parmaskinka på kvällen. Toppade med varm O’boy och mjuk pepparkaka innan vi nattade.

Torsdag 3/8
Tjejerna började dagen med en löptur. Vi grabbar chillade vid tältet och njöt. När tjejerna kom tillbaka så samlade vi ihop oss och gav oss av mot Kläppen. Utöver en kort fikarast så gick vi raka vägen ner till bilparkeringen. Med lite sol i ansiktet, lättande ryggsäckar och utförsbacke så gick det toppen.

Stannade i Börtnan på vägen hem och tog en fika på café.